onsdag 26. november 2014

Nordvestveien

Sogndal kl 05:30
Vekkeklokken ringer. Jeg håper jeg drømmer. Oppdager at jeg ikke gjør det. Jeg sjekker mobilen i håp om en SMS der som avlyser hele greia. Det gjør det ikke. Må stå opp. Faen.

Nærheten av Hafslo kl 6:15
De første ordene blir vekslet mellom Siggen og meg. Noe om at det er bra å komme i gang så en ikke sover bort hele dagen.

Skagadalen kl 08:00
I godt driv langer vi innover inn i skyggen, mens sola å lyser over Jostedalsbreen bak oss. Terroralarmen som gikk for noen timer siden er glemt.



Litt oppi lia, litt senere på dagen:
Lett klatring på forhold som gjør oss gla'
når vi baksa
forfjamsa
oppi sia.




Enda lenger oppi lia, enda senere på dagen:
Vi gjør oss to erfaringer. 1. Ting blir større når det kommer nærmere. 2. Vi eldre enn 30 år.



Høyere oppi lia, litt senere på dagen:
Det er vanskelig å etterprøve hvilket tegn en gir i "Stein, Saks, Papir" med frosne hansker. Jeg vant hver gang.



Når man klatrer kan en la tankene fly. Jeg tenkte på nødrimordboken jeg fant på Internett for noen dager siden. Siden har for eksempel 34 treff på "alpinist".

Jeg følger på cruxet av ruta, som ble siste taulengde av "Vesteggen".

"Jeg fant toppen! Kommer du snart?"

"Fin utsikt" sa jeg og snudde meg. Da var Siggen allerede på rapellen. Lukkertiden på dette bildet er omtrent lik tiden Siggen var på toppen.


 Takk for turen.
-Jossi diglossi










1 kommentar: